THE RADIOPHONIC EXPERIENCES OF WALTER BENJAMIN IN THE WEIMAR REPUBLIC (1929-1933)

Revista Ideação - V.1 N.36 (2017) • Revista Ideação

Autor: Iray Carone

Resumo:

Writings of Walter Benjamin for radio during the Weimar Republic (1929-1933) to children education were discovered in the 60’s and reveal to us his Hörspielle, Hörsmodelle, Funkspiele, catastrophes narratives, infantile stories, etc. The author had no radio theory but was intending to give another function to radio as educator, in a Marxist sense, in order to explore its esthetical and political potentialities. We are comparing the Benjamin’s view of the radio with the radio theory of Theodor W. Adorno, in the period that is remembered as the 'radio days'. In fact, the differences between Adorno and Benjamin are rather based in their different objects (of analysis – the radio music (Adorno) and the oral narratives by means of the radio Benjamin). Besides the radio experiments of Benjamin, his assertions about the cinema and photography are extremely important for esthetical evaluations of art and technology relationship.

ISSN: 2359-6384

DOI: http://dx.doi.org/10.13102/ideac.v1i36.3136

Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/revistaideacao/article/view/3136

Revista Ideação

A Revista IDEAÇÃO, do Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Filosofia, é uma publicação semestral que, com o apoio da editora da Universidade Estadual de Feira de Santana, publica textos originais de Filosofia, ou de abordagem ou relevância filosófica, na forma de artigos, traduções, resenhas ou entrevistas. Além de seu formato impresso, a Revista também é publicada na versão on-line, permitindo o seu livre acesso imediato e gratuito.

A Revista Ideação está vinculada ao Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa em Filosofia (NEF)/ Departamento de Ciências Humanas e Filosofia (DCHF). Neste momento, sua avaliação Qualis (Capes) é B1.

Pela abordagem interdisciplinar, a revista visa atingir diversas áreas interessadas em abordagens filosóficas e/ou que dialogam com a Filosofia.