NATURE AND SPIRIT IN TRIPLE-ASPECT MONISM

Kínesis - Revista de Estudos dos Pós-Graduandos em Filosofia - v. 8 n. 18 (2016) • Revista Kínesis

Autor: Henrique RASKIN

Resumo:

Despite having philosophy been modernly addressed to mind rather than to brain (or to metaphysics rather than to physics), the field of neurophilosophy could represent the reoccurrence of the pretension to embrace totality. By overcoming the traditional opposition between undifferentiated monism and mind-brain dualism, Pereira Jr.’s Triple-Aspect Monism (TAM) would be more than just a conciliation or an insertion of dualism into a physicalist regard of biology. In this essay, TAM is, then, correlated to the Hegelian philosophy, in order to identify its elements as a means of reaction to mind-brain dualism, as Hegel opposed to dualism in modern philosophy. There are, thus, mainly four topics discussed in this essay that summarize the correlation between Hegelian dialectics and TAM: (1) The triadic structure of being, nothing and becoming, – also in the form of the universal, the particular and the singular – connected to the three layers of physiological, unconscious/informational and conscious processes; (2) the idea of morality and ethical life as a result from physical interactions, which include intentionality, exchange of information waves and physical-chemical-biological exchanges; (3) the forms of Aristotle incorporated in Hegel’s idea of the Absolute’s movement, which overcomes the modern opposition between nature and spirit as different entities; and (4) Hegel’s considerations of the game of forces, compatible to TAM’s contemporary scientific approach.

Abstract:

Embora a filosofia tenha, na modernidade, destinado-se mais à mente do que ao cérebro (ou à metafísica mais que à física), a neurofilosofia pode representar a volta da pretensão de abordar totalidade. Superando a oposição tradicional entre monismo indiferenciado e dualismo mente-cérebro, o Monismo de Triplo-Aspecto de Pereira Jr. (TAM) seria mais que apenas uma conciliação ou uma inserção do dualismo em uma perspective fisicalista da biologia. Neste artigo, TAM é, então, correlacionado à filosofia hegeliana, a fim de identificar nela seus elementos, como uma forma de reagir ao dualismo mente-cérebro, da mesma maneira com que Hegel se opôs ao dualismo na filosofia moderna. Há, então, quatro tópicos principais discutidos neste artigo que resumem a correlação entre a dialética hegeliana e TAM: (1) a estrutura triádica do ser, nada e devir, - também na forma do universal, particular e singular – conectada aos três aspectos do fisiológico, inconsciente/informacional e processos conscientes; (2) a ideia de moralidade e eticidade enquanto resultados de interações físicas, que incluem intencionalidade, troca de ondas informacionais e intercâmbio físico-químico-biológico; (3) as formas de Aristóteles incorporadas na ideia hegeliana de movimento do Absoluto, o que supera a oposição moderna entre natureza e espírito como entidades diferentes; e (4) as considerações de Hegel sobre o jogo de forças, compatível com a abordagem científica contemporânea do Monismo de Triplo-Aspecto.

ISSN: 1984-8900

DOI: https://doi.org/10.36311/1984-8900.2016.v8.n18.11.p137

Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/kinesis/article/view/7702

Palavras-Chave: Triple-Aspect Monism. Neurophilosophy. Hegel.

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